Gara Băile Herculane, o emblemă istorică situată pe linia CF București Nord – Timișoara Nord – Jimbolia, se află în fața unui proces amplu de reabilitare, conform informațiilor furnizate de clubferoviar.ro.
Stația se bucură de o locație pitorească pe linia cu cale simplă, electrificată, dotată cu BLA, și este clasificată drept stație intermediară.
Gara și clădirea anexă figurează cu mândrie pe Lista Monumentelor Istorice din 2015, Județul Caraș-Severin, cu numărul de catalog 475, codul CS-II-m-A-11025. Această bijuterie arhitecturală, amplasată pe strada Trandafirilor 101, în apropierea punctului de confluență al râurilor Cerna și Belareca, pe DN6, din anul 1886, reprezintă un obiectiv deosebit de valoros, conform declarațiilor CFR SA, Regionala Timișoara, într-un anunț publicat marți pe site-ul de licitații publice.
În prezent, stația nu se conformează standardelor de interoperabilitate impuse transportului feroviar de călători, prezentând deficiențe semnificative în privința confortului, accesibilității și exploatării. Cu scopul de a îmbunătăți condițiile de exploatare și de a furniza servicii de calitate călătorilor, au fost propuse lucrări ample ce vizează refuncționalizarea și modernizarea clădirii principale, clasificate ca monument istoric.
Proiectul cuprinde, printre altele, reabilitarea clădirii principale, lucrări de consolidare conform recomandărilor expertului tehnic, precum și refacerea instalațiilor aferente. Clădirea auxiliară va suferi transformări semnificative, devenind un centru de instruire a personalului CFR. Funcțiunile destinate călătorilor vor fi relocate în clădirea de călători, impunând lucrări de recompartimentare, inclusiv demolarea unor pereți existenți de zidărie și construirea de pereți noi din gips carton.
Cu privire la atenția acordată cerințelor estetice referitoare la valoarea istorică a monumentului, rămâne de văzut în ce măsură acestea vor fi respectate, având în vedere că grila de punctaj acordă valori mai mari capitolului de preț al ofertei, decât experților atestați de Ministerul Culturii.
Valoarea estimativă a lucrărilor se ridică până la 19,3 milioane de lei, fără TVA, iar durata acestora este de 26 de luni, din care nouă pentru proiectare și restul pentru execuție. Finanțarea proiectului va proveni din Programul Operațional Transporturi – POT.
Depunerea ofertelor este programată până la data de 20 februarie, iar desemnarea câștigătorului se va realiza la începutul verii, cu termenul limită pentru evaluarea ofertelor fixat la 20 mai 2024. (Sursă: clubferoviar.ro)