INEDIT

Juriul de la Beta 2024 a decis. Eforturile de reabilitare a Pelicanului au fost răsplătite cu un premiu

Proiectul de restaurare a vaporului Pelican a fost premiat la bienala de arhitectură timișoreană, în cadrul Premiilor Beta City 2024, la categoria Căutări. Această secțiune a distincțiilor celebrează, recunoaște și promovează inițiative și experimente din domeniul arhitecturii și domenii conexe, alături de creatorii acestora. Este o recunoaștere acordată unui proiect care, în cei doi ani de utilizare, a demonstrat cum o ambarcațiune poate servi drept platformă culturală și poate reînvia cultura apei și conexiunile pierdute între comunități

RETIM

“Juriul a decis, iar eforturile de reabilitare a Pelicanului au fost răsplătite cu premiul Beta 2024, la categoria Căutări. Încăpățânarea unor oameni îndrăgostiți de Bega și o muncă susținută de mai mulți ani au ca rezultat o ambarcațiune extrem de frumoasă redată râului și transformată într-o platformă culturală, dar și o regăsire a identității noastre de oameni născuți din și pe ape. Mulțumim Beta – bienala timişoreană de arhitectură, mulțumim de asemenea tuturor celor care ne-au fost alături și au avut o contribuție, oricât de mică, la ceea ce înseamnă astăzi Pelican Timisoara și Ecluze pe Bega. Navigăm mai departe!”, au anunțat cei de la Ecluze pe Bega.

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

La proiectul de reabilitare a vaporului Pelincan au lucrat Bogdan Demetrescu – fondator al biroului de arhitectură D Proiect din Timișoara, conferențiar la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din oraș, și Dan Crâsnic, un meșteșugar contemporan cu școli începute în arhitectură și design dar cu o mare experiență în practica de producție și execuție.

Pelicanul a fost construit în anul 1966 la șantierul naval din Giurgiu, fiind inițial folosit pentru transporturi în Delta Dunării, iar în anii 80 a traversat țara pentru a fi folosit pentru curse speciale pe Bega, urmând ca după revoluția din 89 el să devină tot mai puțin folosit până în perioada anilor 2010 când devenise doar o simplă terasă.

Povestea lui părea că e la final atunci când a luat foc în toamna anului 2012 urmând să fie cumpărat la preț de kilogram de fier vechi în 2013 de către cei de la D Arc cu intenția de al reface și de a-l pune din nou pe Bega.

“Pelicanul are o istorie de plimbări pe Bega relativ scurtă, care a fost însă una ce a marcat mai multe generații de timișoreni, reprezentând una din ambarcațiunile destinate transportului de persoane și plimbărilor de agrement. Navigabilitatea pe Bega ajută la înțelegerea evoluției orașului și a teritoriului. Bega curge liniștită în Timișoara de la est la vest și ne oferă o altă perspectivă asupra evoluției orașului și a regiunii cu ajutorul ambarcațiunii Pelicanul, un simbol al orașului restaurat de echipa noastră, după mulți ani de eforturi. Nava de pasageri, cu o capacitate de 70 de persoane, a fost actorul principal al proiectului Ecluze pe Bega și a navigat peste 1.000 de kilometri pe Bega în anul Capitalei Culturale. Pelicanul continuă explorarea și în acest an prin redeschiderea frontierei pe apă, prin reconectarea comunităților și redescoperirea unor locuri”, se arată în descrierea proiectului.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:
Marius Ionescu
the authorMarius Ionescu

Lasă un răspuns