INEDIT

Restaurare de excepție pentru Palatul Franz Marschall din Timișoara. Clădirea a fost construită în 1904, iar lucrurile de reabilitare au durat din 2017 până în 2024 FOTO 

Palatul Marschall aflat pe splaiul Tudor Vladimirescu, colț cu bulevardul 16 decembrie 1989, la intrarea în vechiul cartier Iosefin (vizavi de Palatul Apelor), a fost ani de zile lăsată de izbeliste. S-au degradat ornamentele de pe fațadă, au dispărut decorațiunile de deasupra frontoanelor de la nivelul acoperișului. 

RETIM

Superba clădire a avut însă parte de o soartă fericită. Este printre frumos restauratele clădiri istorice din Timișoara.  

Fidelity by Iulius Mall

Documentația a fost realizată în 2016, lucrările de reabilitare au început în 2017 și au durat până în 2024. 

Zilele trecute s-a dat jos ultimele schele de pe fațadă, iar acum se poate vedea palatul în toată splendoarea ei. 

Clădirea a fost construită în 1904. Înainte terenul pe care se află actual Palatul Marschall făcea parte din zona în care nu se putea construi decât după ce a fost ridicat caracterul de fortificație a Timișoarei, în 23 aprilie 1892. 

În 1899, Róna Ignácz a cumpărat două loturi de teren, dintre care cel de pe colț. Ulterior a vândut acest lot lui Franz Marshall, un comerciant înstărit, care a fost în 1938 ministrul agriculturii în Ungaria. 

Marshall a apelat la Martin Gemeinhardt pentru proiectarea unui imobil de raport. Autorizația de construcție a fost eliberată la 14 decembrie 1903, iar construcția a fost terminată la 1 noiembrie 1904. 

În 1925 la parter a funcționat celebrul atelier de fotografie Pittoni. 

Stilul palatului este Seccesion eclectic cu elemente neogotice și decorațiuni în stil Art Nouveau, cu figuri feminine și motive animale și vegetale: fluturi, berbeci, pești, struguri și flori. 

Clădirea are parter, două etaje și un demisol pe aproape întreaga suprafață construită. Palatul are 9 apartamente, 54 de camere și 11 băi. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:
Marius Ionescu
the authorMarius Ionescu

Lasă un răspuns