Cunoscut sub numele de Nelu Tăieţelu, datorită succesului pe care l-a avut cu afacerea pastelor Monte Banato şi actual primar al Reşiţei, Ioan Popa a pariat, în urmă cu mai bine de zece ani, milioane de euro pe transformarea unui colţ uitat din natură într-o oază de distracţie, în zona barajului de la Văliug, pe râul Bârzava, din Caraş-Severin.
Ioan Popa a investit 1,5 milioane de euro şi a transformat uitatul baraj de la Văliug, judeţul Caraş-Severin, în cel mai căutat loc de distracţii din vestul ţării, unde, la fiecare sfârşit de săptămână, se adună 1.500-2.000 de tineri pe ponton. Alte peste două milioane de euro au fost investite în unităţi de cazare, telescaun şi într-o pistă de schi.
La acel moment, în zonă se auzea de turism foarte puţin, fiind doar un punct de trecere în drumul celor care îşi permiteau o vancanţă în Munţii Semenic. După revoluţie, lucrurile au început să se schimbe şi oamenii au început să-şi dea seama că pot obţine venituri şi din frumuseţea pitorească a locurilor. Aşa au apărut primele pensiuni, în zona Gărâna şi Crivaia-Văliug. Astăzi, în satele de la poalele Munţilor Semenic, pensiunile sunt cu zecile. Pe toate gusturile şi pentru toate buzunarele.
Plajă ca la Saint Tropez, schi ca în Austria
Cel mai fierbinte punct al zonei este fără îndoială la „Ponton“, fosta Casa Baraj de la Crivaia-Văliug, acolo unde, indiferent de anotimp, se adună acum peste 1.500 de tineri la fiecare sfârşit de săptămână. Vara vin la plajă, iarna la schi. Iar asta după ce, în urmă cu mai multe 10 ani, omul de afaceri Ioan Popa a simțit potenţialul turistic al obiectivului şi a început să investească. A construit un hotel, a cumpărat Casa Baraj, a amenajat un bar şi a refăcut pontonul.
„Veneam aici şi făceam plajă pe prosop, şi îmi rupeam picioarele în pontonul tot spart. Când îmi era foame nu aveam unde să mănânc. Asta se întâmpla prin 2006. Şi atunci am zis că ar trebui să construiesc ceva în zonă. M-am apucat să fac un hotel, Gasthof Tirol, în apropiere, iar în timp ce lucram la hotel s-a scos la vânzare Casa Baraj. Nu am stat pe gânduri, am cumpărat-o!“, îşi aminteşte actualul primar al Reșiței, care acum nu se mai ocupă de afaceri, soția fiind cea care i-a luat locul.
Popa susţine că Saint Tropez, locul unde şi-a petrecut mai multe vacanţe, a fost modelul pentru tot ceea ce a clădit la Văliug. „Aici, jos la ponton, erau bălării, scaieţi, tufe, nu puteai să intri. M-am apucat şi am curăţat zona, am făcut aleile pietruite, am refăcut pontonul, am făcut toalete, am amenajat un bar, aşa cum am văzut eu prin străinătate. Că nu trebuie să inventăm nimic, au inventat alţii înaintea noastră“, povesteşte spune Popa.
A transformat barajul de la Văliug în cel mai căutat loc de distracţii din vestul ţării. S-a inspirat din Franţa şi spune că ideea fost un success. „Eu am mers şapte ani de zile la Saint Tropez şi îmi făceam vacanţele la Nikki-Beach. De acolo mi-a rămas în cap acest concept de plaje private cu paturi albe, perne albe, baldachine cu perdeluţe albe. Cam ce am văzut acolo am luat şi am copiat. Nu am utilizat inox, nu termopane, am încercat să fiu în armonie cu natura şi am folosit lemn şi piatră. Cred că exact faptul că nu am intrat cu bocanii în natură, asta face frumuseţea locului“, afirmă fostul antreprenor.
Investiţie mare, dar profitabilă
Frumuseţea locului şi muzica de calitate este mixul care atrage tot mai mulţi tineri în zonă. În fiecare sfârşit de săptămână pontonul de la baraj este locul celor mai tari petreceri, existând chiar situaţii în care angajaţii lui Popa sunt nevoiţi pur şi simplu să refuze clienţii.
Ioan Popa spune că de-a lungul anilor a investit o sumă considerabilă, dar nu îi pare rău. Numai în amenajarea pontonului de la Casa Baraj a băgat 1,5 milioane de euro.
„Cu tot cu hotelul Gasthost Tirol, cu telescaunul şi pista de schi, cu pontonul, am investit de-a lungul anilor spre patru milioane de euro. Dar a meritat şi merită investiţia pentru că generează trafic şi iarna, şi vara. Lucrăm cu o firmă specializată în manifestări de club, care ne aduce DJ din străinătate şi promovează evenimentele. Aducem aici cam 1.500-2.000 de oameni pe weekend. Lucru care bineînţeles că se resfrânge pozitiv asupra afacerilor mele, dar şi a zonei. Pentru că dacă în urmă cu zece ani aici erau vreo 100 de paturi pentru cazare, acum sunt peste 1.200 de paturi. Dacă iarna nu se întâmpla nimic, de când am inaugurat telescaunul şi tunurile de zăpada, e plin“, explică actualul primar al Reșiței.
Popa spune că atât cât a putut să facă el ca antreprenor a făcut, dar că dezvoltarea staţiunii nu mai stă în puterile lui. „Eu am făcut pontonul, pârtia de 800 de metri, cu telescaun şi nocturnă. Ca investitor privat atât am putut! Dar dacă vrem să dezvoltăm, să facem o telegondolă, să facem instalaţii de înzăpezire pe toată pârtia de şase kilometri şi să transformăm zona într-o staţiune ca cele din Austria şi Italia, atunci trebuie să intervină şi administraţia publică judeţeană şi naţională“, afirmă Popa, care este convins că dacă acest lucru se va întâmpla, iar în câţiva ani Semenicul ar putea rivaliza cu marile staţiuni din străinătate.
Ar fi minunat dacă asemenea articole de promovare s-ar scrie și în engleză. Eu am mulți prieteni în afara țării, la care le tot povestesc ce și cum, dar ar fi cu totul altceva dacă ar putea avea ei acces direct la informație.
Să auzim numai de bine! 👍