Între 20 și 22 septembrie 2024, Podul de Fier din Timișoara va fi transformat într-un loc de întâlniredeschis tuturor, cu ocazia celei de-a XVII-a ediții a evenimentului Street Delivery.
“Organizată sub conceptul Între-GEN, această ediție promite să aducă împreună energiile creatoare ale generațiilor Z și Millenials, dar și pe toți cei care cred în puterea conversațiilor, diversității și a comunității”, spun organizatorii.
Tema ediției din acest an, Între-GEN, își propune să depășească barierele dintre generații, creând un spațiu în care tinerii și adulții să se poată întâlni, să colaboreze și să împărtășească idei. Într-o lume în care distanțele dintre oameni par să crească și conexiunile să fie tot mai fragile, Street Delivery este un apel la unitate și la redescoperirea legăturilor esențiale.
În decursul celor trei zile, Podul de Fier va deveni scena unor activități diverse, menite să promoveze arta, sportul și creativitatea.
Participanții se pot aștepta la intervenții artistice în spațiul public, ateliere creative pentru toate vârstele, un meci de baschet între librari și scriitori, jam sessions cu DJ locali și concerte.
Street Delivery este un eveniment manifest, inițiat de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, prin care sunt create legături între diferitele paliere urbane, cu scopul de a oferi spații care oferă locuitorilor săi siguranță, acceptare și toleranță socială.
Povestea unui pod legendar în Timișoara
Înainte de 1870, între Podul Episcopilor (actualul pod din dreptul bulevardului Mihai Viteazu) și podul gării din Fabric (actual podul General Ioan Dragalina), pe o distanță de peste un kilometru nu mai exista nici un alt pod solid. La inițiativa primarului Janos Torok, între anii 1870–1871 a început construcția unor poduri metalice peste Bega.
Actualul pod metalic a fost construit inițial pe amplasamentul actualului pod Maria. Structura lui a fost ranforsată în 1898 pentru a putea susține greutatea sporită a tramvaielor electrice, introduse la această dată.

În 1911 s-a hotărât înlocuirea podului metalic cu unul de beton armat, mai potrivit pentru principala legătură dintre cartierele Cetate și Iosefin.
Totodată s-a hotărât refolosirea suprastructurii metalice a podului pe alt amplasament. Demontarea podului s-a făcut în martie–aprilie 1913. Podul a fost transportat la circa 500 metri în aval și depozitat pe mal, urmând să fie amplasat între actualele străzi Ady Endre și Andrei Mureșanu.
În acest loc traversarea se făcea cu un comp.
Amplasarea podului necesita o infrastructură de beton pe maluri. Aceasta a fost realizată de primărie în regie proprie până la 31 octombrie 1914. Din cauza izbucnirii primului Război Mondial, lucrările au fost oprite, fiind reluate în august 1916 și terminate la 30 noiembrie.
Amplasarea suprastructurii metalice a fost făcută de Societatea de Căi Ferate în 1917.
Podul a fost amplasat la o înălțime mare, pentru realizarea cotei de dedesubt necesară navigației. Accesul pe pod, din ambele părți, se poate face doar pe trepte, podul rămânând unul pietonal.
Legenda locală spune – fără să existe dovezi clare sau schiţe – că acest pod metalic care păstrează nealterate unele elemente orginale de construcţie ar fi fost ridicat pe baza unui desen original al celebrului Gustave Eiffel, cel care a proiectat cunoscutul Turn Eiffel din Paris.