Asociația Banatul Montan anunță împlinirea a 150 de ani la momentul în care la Reșița a fost realizată prima locomotivă cu aburi. Este vorba despre locomotiva „Resicza” (nr.2) – care, în 9 iunie, a fost prima locomotivă construită la uzinele din Reşiţa, în anul 1872, după modelul locomotivei „Szekul” (nr.1), adusă din Viena, în anul 1871.
„Vedeta expoziţiei este locomotiva Resicza, una din primele trei locomotive –Resicza, Bogsan şi Hungaria – fabricate la Reşiţa, după modelul adus de la Viena, în anul 1871, locomotivă numită „Szekul”. Aducerea acestei locomotive de la Viena la Reşiţa a reprezentat în sine o mare aventură. Ea a fost transportată pe Dunăre până la Baziaş, apoi pe linia ferată de la Baziaş la Oraviţa, iar, în final, pe o platformă trasă de 36 perechi de boi, de la Oraviţa la Reşiţa. Locomotiva a primit numărul 1 de circulaţie dar, conform tradiţiei timpului (ca şi la vapoare!), a continuat să-şi păstreze şi un nume. Orice vizitator poate auzi de la inginerul Dan Perianu povestea recuperării şi aducerii în muzeu a locomotivei „Resicza”: „Salvarea de la casare a fost un miracol; ea a fost găsită în anul 1957, de pe o linie uzinală din Câmpia Turzii, unde era folosită ca generator staţionar de aburi; în anul 1961 a fost adusă la Reşiţa şi din 1972 locomotiva şi-a găsit odihna binemeritată în muzeu”. [Perianu D., 2000]”, arată cei de la Banatul Montan.
Muzeul locomotivelor de la Reșița
Află povestea acestor locuri din ghidul nostru si vezi unde sunt poziționate de pe hărțile de drumetie/cicloturism pentru Banatul Montan:
https://banatul-montan.ro/produse/
Nu uita de #AplicatiaDePromovareABanatuluiMontan cu trasee pedestre/cicloturistice/auto si obiective turistice: