INEDIT

FOTO Bătrânul AN-2, cel mai mare avion biplan din lume, încă zboară deasupta Timișoarei

Avonul Antonov An-2, poreclit în limba rusă „Annușka” sau „Kukuruznik” (câmp de porumb), a zburat prima dată în 1947 și a fost produs în fosta URSS până în 1992. Deține recordul Guinness pentru cea mai lungă durată de fabricație a unui avion. Și încă mai zboară.

RETIM

Avionul a fost făcut ca unul utilitar și pentru agricultură. Bătrânele An-2-uri sunt cele care se luptă și astăzi cu țânțarii, cu alte insecte și dăunătoare. Primăria Timișoara are contract cu compania Aero West, înfiinţată la Buziaș în anul 2000, care deţine nu mai puţin de șapte avioane Antonov An-2.

Fidelity by Iulius Mall

Povestea avioanelor utilitare începe însă odată cu înființarea „Aviaţiei Utilitare” de pe Aerodromul Cioca, la sfârșitul anilor 70. Pe lângă An-2, Aviația Utilitară mai avea şi elicoptere Kamov KA-26, folosite tot în agricultură, iar în paralel, tot la Cioca a funcționat și Aviasan (Aviația Sanitară).

„În 1976 am terminat școala de aviație și am fost trimis la Timișoara pentru a lucra în aviația utilitară. Când am venit pe Cioca încă erau avioanele de la Aviasan, care făceau transport de sânge sau transport de pacienți. Acolo s-a înființat și un detașament al Aviației Utilitare București. Se zbura foarte mult. Începeam din 10 ianuarie și terminam în 20 decembrie. Atunci era foarte mult de lucru. Erau avioane An-2 care zburau și 1.000 de ore pe an. Se foloseau în agricultură și elicoptere K-26. Până prin anii 80 a funcționat și Aviasan cu avioane IAR-818 și Super Aero. Eram vreo o sută de persoane angajate acolo”, își amintește Nicolae Lascu, proprietarul companiei Aero West-ul.

În anii 80, Ministerul Agriculturii a cumpărat primele avioane An-2 din Polonia. Acum, cea mai tânără „Annușka” e din 1988, iar cea mai bătrână a fost fabricată în 1973.

„Avioanele sunt foarte bune, rezistente, înghit multe greșeli, motoarele sunt bune. E adevărat că sunt consumatoare de combustibil, mănâncă și 200 de litri de benzină pe oră. Sigur, fac și zgomot, fiindcă sunt 1.000 de cai, care tropăie puternic. Aripile duble măresc portanța la viteză mică. Pot sta în aer la viteze mici – zboară cu 160-180 de kilometri pe oră – la care poți să lucrezi, să împrăștii îngrășăminte, insecticide, erbicide. Fac o treabă bună”, a mai spus Lascu.

Folosit și pentru parașutism

Practic, aviația utilitară din zona de vest a României a fost preluată de cei de la Aero West.

„În 2000 am început cu un An-2 închiriat de la Iași. Încet, încet am ajuns să avem zece An-2, o bază la Buziaș, un hangar, a platformă, angajați, mecanici. Și am început să zburăm pe câmpurile patriei, atât în Timiș cât și în restul țării, inclusiv în județe precum Brăila sau Constanța”, a mai declarat Nicolae Lascu.

În lume, pe lângă lucrări agricole și pentru tratamentele de dezinsecție pe cale aeriană, avionul este folosit pentru transportul de pasageri – poate transporta până la 12 persoane -, pentru parașutism și pentru transport de mărfuri. Ele pot fi urmărite și la show-urile aviatice.

„An-2 zboară peste tot, inclusiv în America. Dar în special de hobby. În Germania se fac zboruri de agrement deasupra orașelor, pentru turiști. În țările africane încă se lucrează cu ele, la fel în țările ex-sovietice și în estul Europei. Avem și noi unul cu care facem lansări de parașutiști și putem să-l folosim și pentru transport persoane”, mai spus Nicolae Lascu.

Între 50.000 și 60.000 de euro un AN-2

Avioanele An-2 fac o gălăgie infernală și consumă pe măsură, cam 200 de litri de benzină de aviație pe oră. Cu toate astea, este foarte fiabil, stabil și sigur.

Avionul are echipament pentru administrarea de produse solide (pulberi, cristale, granule) sau de stropit. În interiorul fuzelajului este montat un rezervor cu o capacitate de 1.200 de litri.

Un avion An-2 costă astăzi între 50.000 și 60.000 de euro. Sunt scumpe și când vine vorba de piese de schimb, ulei, benzină de aviație.

Pe aerodromul utilitar Cioca mai pot fi văzute câteva An-2-uri abandonate. Unele au fost transformate de artiștii de graffiti, altele ar mai putea să zboare după anumite reparații.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:
Marius Ionescu
the authorMarius Ionescu

Lasă un răspuns