INEDIT

Povestea primului raliu desfășurat la Timișoara, în 1930. Marele câștigător a fost Prințul Nicolae, fiul regelui Ferdinand I

Maşina prinţului Nicolae FOTO Colecţia Vlad Capotescu
Ghidul Banatului

Marelui Premiu al Municipiului Timișoara, unul dintre cele mai spectaculoase concursuri automobilistice de circuit viteză urban din vestul României, va avea loc duminică, 28 iulie. Competiția, contând pentru etapa a VII-a a Campionatului de Automobilism și Karting Timiș, se va desfășura în centrul civic al municipiului Timișoara – Parcarea Modex, Zona Pieței Iancu Huniade, Bd. I.C. Brătianu, Strada 20 Decembrie 1989.

RETIM

În acest context, vă povestim, astăzi, despre primul concurs automobilistic din Banat, care s-a desfăşurat în 20 mai 1930. La o zi după, în 21 mai, la Timişoara s-a desfăşurat primului concurs de eleganţă auto din România.

Fluturi și albine vii - expoziție

Despre primul concurs automobilistic din Banat au scris ziarele interbelice. Vestul anunţa „primul concurs internaţional de automobile în Banat”, care a avut loc la Timişoara, în perioada 19-20 mai 1930.

Prima etapă s-a desfăşurat lângă Chişoda şi era vorba de o probă de viteză în urma căreia „misiunea tehnică va stabili vitezele maşinei”, aflăm din Vestul.

În dimineaţa zilei următoare, concurenţii au plecat spre locul de start care era la ieşirea din Timişoara, iar traseul de nouă kilometri cuprindea şoseaua care duce în comuna Şag.

“Am descoperit acest eveniment cu ocazia studierii ziarelor din 1930-1937, de la Arhivele Naţionale şi Biblioteca Judeţeană Timiş, pentru cartea mea. Atunci am găsit articole din ziarul Vestul despre acest eveniment. Concursul a fost organizat de către Automobil Club Regal Român – filiala Banat-Crişana, a cărui preşedinte era rectorul Universităţii Politehnica, doctorul Vâlcovici, împreună cu ministrul Banatului, Sever Bocu”, a declarat Vlad Capotescu, cel care a şi publicat povestea în cartea sa Automobile în Timişoara interbelică.

Prinţul Nicolae a fost cel mai rapid

La competiţia din 1930 a luat parte şi Alteţa Regală Principele Nicolae (al doilea fiu al regelui Ferdinand I şi al reginei Maria, fratele mai mic al lui Carol al II-lea, unchi al Regelui Mihai I al României). Pe lângă Principe, ziarul Vestul i-a enumerat şi pe ceilalţi participanţi: „d-nii Gh.Ghica, Eug.Crişan, Silviu Cioban, dr.Andrei Szana, dr.Simion Nestor, Ing.Fischer, Ing. Hladik şi d-nele Greta Juchhoff, Elisabeta Nadai şi Emilia Gabor”.

Concurenţii pilotau maşini ale mărcilor Chevrolet, Buick, Oakland, Nash, Willis Knigt, Nakh sau Mercedes.

“Prinţul Nicolae a participat la competiţie cu o maşină românească. A folosit un şasiu de Ford pe care a construit o caroserie din aluminiu. Concursul s-a desfăşurat pe triunghiul Şagului, cum se numea atunci, era practic intersecţia dinspre Timişoara spre Şag şi spre Parţa. Pe traseu s-au amenajat mai multe tribune dintre care şi una oficială unde au luat loc printre alţii Sever Bocu, ministrul Banatului, generalul Constantinescu, Valeriu Boleanţu, prefectul judeţului şi Coriolan Băran, primarul Timişoarei”, a mai povestit Vlad Capotescu.

Concursul de viteză a fost câştigat de prinţul Nicolae care a fost cronometrat conducând cu 80 de kilometri pe oră, care l-a depăşit pe prinţul Ghica.

Un pilot a murit

Concursul de la Timişoara avea să se încheie şi cu o tragedie. O maşină din concurs s-a răsturnat, iar pilotul a decedat. Maşina, un Ford, ar fi trebui să fie pilotată de inginerul Mihaly Fischer, dar pentru că nu s-a simţit bine a căutat un pilot care să-i conducă maşina. A găsit până la urmă un şofer la reprezenţa Ford, în perisoana lui Alexandru Hegedus, care a şi murit în accident.

Revenind în actualitate, la raliul de duminică, organziat de Asociației Auto Club Rally Timiș, în intervalul orar 8-18, circulația va fi închisă în Parcarea Modex – Piața Iancu Huniade – Bd. I.C. Bratianu până la intersecția cu Strada Michelangelo – Strada 20 Decembrie 1989 și până la intersecția cu strada Lenau.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:
Marius Ionescu
the authorMarius Ionescu

Lasă un răspuns