INEDIT

Expoziție foto în piața de vechituri din Mehala. Intervenție culturală marca Rod Festival

Caravana Rod organizată de Asociația Documentor din Timișoara a ajuns, duminică, 18 iunie 2023, în Piața Ocska” din Mehala, unde a avut loc un experiment inedit: o expoziție foto printre tarabe. 

RETIM

Caravana Rod continuă să pătrundă și în zone unde nu există mari pretenții culturale. După modelul expoziției din piața de vechituri „Najlon Pijaca” din 2022, Caravana Rod s-a oprit în Mehala, în cunoscuta piață „Ocska”, pentru o inedită expoziție foto. 

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Instantaneele au fost surprinse în piaţa de vechituri și nu numai de doi fotografi timişoreni, Diana Bilec și Oliver Merce. 

„Am început anul trecut, la Novi Sad, a fost un proiect identic. A funcționat foarte bine acolo și ne-am gândit, de ce să nu replicăm acasă. E un pic mai bine acasă, nu mai e bariera lingvistă. Putem discuta cu oamenii. Altfel e aceeași lume. Piețele acestea de vechituri au un specific comun: marfă, idei, clienți, vânzători. E un proiect adresat oamenilor care vin săptămână de săptămână în piețe de genul acesta. Nu sunt oamenii cu veniturile cele mai mari, cu educația cea mai elevată. Noi asta facem, ducem cultura în zonele periferice ale orașului și încercăm să livrăm o Capitală Europeană a Culturii pentru toată lumea, nu numai oameni care se pricep la artă. Vom continua anul acesta și în alte piețe și ne vom întoarce și la Novi Sad”, a spus Florin Iepan, director Documentor, organizatoru Rod Festival. 

Fotografiile au fost printate în format mare și au fost așezate, duminică, 18 iunie 2023, pe locul în care s-ar fi aflat în mod normal niște cauciucuri pentru mașini, nu departe de una din intrările în piață. Un loc cu vad și vizibil atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători. 

„Mi se pare importantă ideea că au scos cultura din centru. Și e fain că oamenii se bucură foarte tare. Se bucură că se văd, că li s-a dat importanță, că sunt prezenți. A fost o experiență interesantă și pentru mine. Atunci când am pozat erau reticenți. Camera sperie. M-am lovit de întrebarea dacă sunt de la primărie. Le e frică de autorități”, a spus fotografa Diana Bilec. 

La finalul expoziției, toți cei care apărau în poze au putut pleca acasă cu un tablou special. Ideea este ca fotografiile să fie lăsate acolo unde au fost făcute. Astfel oamenii s-au bucurat de fotografii realizate de profesioniști. 

Invitat special în piață a fost scriitorul și jurnalistul Vasile Ernu, un susținător de acțiuni cu orientare socială. 

„E foarte important că există proiecte care încearcă să se apropie de o pătură socială care e mai puțin reprezentat și apropiat de zona culturală. Noi nu-i cunoaștem. Nu vorbim de lumea bună, cafenele bune, bere scumpă, oameni educați, clasă de mijloc și așa mai departe. Când ajungi într-un talcioc din ăsta descoperim o lume pe care nu o cunoaștem. În plus, se face aici, nu în centru. Eu sunt foarte iubitor de aceste mixuri, sunt un fel de narodnicist, om care crede că elita intelectuală trebuie să fie apropiată de popor. De asta îmi petrec foarte mult timp în suburbii, provincie, sate. Sunt oamenii noștri, e grosul populației. Comunic ușor cu oamenii și e și o sursă de povești”, a declarat Vasile Ernu.  

Expoziția Rod Festival s-a realizat cu sprijinul firmei Neag SRL, cea care administrează piața de vechituri, susținut de Auchan și dezvoltat prin Centrul de Proiecte a Primăriei Timișoara, ca parte a programului Timișoara- Capitală Culturală a Europei 2023. 

Documentor a deplasat în locație un studio mobil audio/video, cu sprijinul AWR Lease Services, unde sub titulatura „Vorbe în dubă” s-au înregistrat mai multe podcasturi video cu Goran Mrakic, Diana Bilec, Vasile Ernu, Calin Meda, Florin Iepan și oameni din piața de vechituri. Acestea urmează să fie distribuite în curând pe canalele social media și platforme video. Inițiativa „Vorbe în dubă” va continua și în alte locații unde se va deplasa caravana culturala ROD.

Expoziția Rod Festival s-a realizat cu sprijinul firmei Neag SRL, cea care administrează piața de vechituri, susținut de Auchan dezvoltat prin Centrul de Proiecte a Primăriei Timișoara. Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:

Lasă un răspuns