INEDIT

FOTO Locomotiva trasă lângă Pasajul Jiul, fabricată în epoca SOVROM. Este una din puținele locomotive salvate de la fier vechi

Ghidul Banatului

Foare puţine sunt locomotivele istorice cu aburi au fost salvate. Majoritatea au fost duse la fier vechi sau au luat drumul străinătății, la colecționari.

RETIM

Una dintre locomotivele salvate a fost trasă pe o linie montată special, lângă viaductul de „Gara Mare”. Este o locomotivă fabricată în Germania, dar care a ajuns în România în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. A fost restaurată în atelierele societăţii Bega Reparaţii Timişoara, la iniţiativa Asociaţiilor Glasul Roţilor de Tren şi Drumul de Fier.

Fluturi și albine vii - expoziție

O altă locomotivă a fost salvată și donată orașului de ferații Marius și Emil Cristescu, în 2003. Este vorba de o locomotivă cu aburi, construită în 1953, la Reșița. Aceasta a fost amplasată lângă benzinăria Mol, de pe bulevardul Republici, lângă Pasajul Jiul.

Este o locomotivă Dt-n2 pentru liniile înguste forestiere și cele din rețeaua CFR. Ele au fost destinate remorcării mixte în cadrul rețelelor de linie îngustă ale unor depouri. Reluarea acestui model a fost decisă în 1951, iar până în 1959, au ieșit de pe poarta fabricii 277 de astfel de locomotive Dt-n2 în diverse variante. În 1958, au fost exportate 20 de astfel de locomotove în China.

Interesant este că locomotiva de lângă Pasajul Jiul a fost fabricată în perioada SOVROM-ului (1949-1954).

Ca urmare a clauzelor acordului de armistiţiu cu URSS, în România s-au constituit societăţile mixte de tip SOVROM care au durat până la 30 septembrie 1954, în urma acordul de colaborare sovieto-român.

În cadrul acestei etape până la sfârşitul anului 1949 a avut loc dezagregarea efectivă a societăţii UDR, uzinele din Reşiţa devenind de acum componente ale nou înfiinţatelor societăţi mixte SOVROM METAL (ramura metalurgică) şi SOVROM UTILAJ PETROLIFER (ramura de construcţii de maşini).

S-a pus astfel capăt, pentru prima dată după aproape 180 de ani, unicităţii şi indivizibilităţii unui patrimoniu integrat.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:
Marius Ionescu
the authorMarius Ionescu

Lasă un răspuns