INEDIT

FOTO Povestea tramvaiului tras de cai, de la Timișoara, care a fost pus în circulație în urmă cu 154 de ani 

Timișoara marchează 156 de ani de la punerea în funcţiune a primului tramvai tras de cai, de pe teritoriul actual al României, care a ieşit pe traseu în 8 iulie 1869. Timișoara reușea atunci să fie al 14-lea oraș din Europa cu un asemenea mijloc de transport în comun. Pentru a putea circula aceste tramvaie, a fost nevoie de invenția francezului Alphonse Loubat, care a brevetat șina cu canal. Până atunci șinele erau ca cele folosite de trenuri.

Fidelity by Iulius

Primul tramvai tras de cai construit după sistemul Loubat a fost în New York, în anul 1852. A urmat Parisul, în 1854, apoi Nantes, Lille. La Berlin și Viena au început să circule în 1865, iar la Budapesta în 1866. Timișoara este primul oraș din provincia Ungariei de atunci cu tramvai tras de cai, în 1869, dar au urmat rapid, încă din același an, Arad, apoi Szeged, Debrecen și Kassa (Kosice). Prima linie de tramvai tras de cai din Vechiul Regat, a apărut la București, în 1871.

RETIM

Două trasee, la Timișoara

Traseul tramvaiului tras de cai avea două linii în Timișoara: una pleca de la Gară și ajungea până în Piața Sfântul Gheorghe, cealaltă din Piața Sfântul Gheorghe până în cartierul Fabric. 

„Timișorenii au văzut aceste exemple din Europa și au spus că merită să facă și ei transport public cu tramvaiul tras de cai. Un grup de inițiativă au pus pe picioare o societate comercială și au făcut rost de bani emițând acțiuni. Au primit autorizațiile, au întocmit proiectele și au construit calea ferată urbană. Erau două linii. Una lega Gara Mare cu Piața Sfântul Gheorghe, a doua linie făcea legătura între Piața Sfântul Gheorghe cu Prințul Turcesc, până în zona actualului pod Dorobanților. În Piața Sfântul Gheorghe se făcea schimbul. Cele două linii aveau în totalitate 10 kilometri și 300 de metri”, a spus publicistul Jancso Arpad, a scris 14 cărți despre istoria trenului din Banat.

Vagoanele erau fabricate la Viena, iluminatul se făcea cu lămpi pe gaz, iar parcul număra 15 perechi de cai și cinci tramvaie. 

„Primele comenzi pentru vagoane s-au făcut la Viena, iar apoi au fost cumpărate de la o fabrica din Arad. Timpul cu care se succedau vehiculele erau sub 10 minute. Se ajungea destul de repede de la gară până în centru. Puteai să urci și să cobori unde doreai, făceai semn, desigur că mergea destul de încet, nu alergau caii, oprea vizitiu, lumea se urca și cumpăra biletul. La fel, dacă voiau să coboare făceau un semn și vizitiul oprea”, a mai spus Jancso Arpad.

Tramvaiul tras de cai, folosit 30 de ani

Tramvaiul tras de cai a avut o viață lungă la Timișoara. A slujit călătorii timp de 30 de ani, până în 1899, când caii de tracțiune au fost înlocuiți de motorul electric. Atunci a fost electrificată vechea linie de tramvai hipo și au fost puse în funcțiune noile linii pentru tramvaiul electric.

„S-a pus problema ce e de făcut, pentru că timișorenii doreau prelungirea liniilor. Cei din Elisabetin au cerut primii. Societatea nu dorea, pentru că ar fi costat prea mult. Au fost discuții de vreo trei ani, iar în 1899 s-a luat decizia că dacă tot se fac linii noi, atunci se va folosi un nou mijloc de transport în comun, tramvaiul cu motorul electric. Tramvaiul electric era atunci ceva nou. Tot mai multe orașe aveau deja tramvaie electrice. Dar pentru că erau costuri foarte ridicate, societatea de transport a fost preluată de Primăria Timișoara”, a completat Jancso Arpad.
În anul 1994, cu ocazia aniversării a 125 de ani de la punerea în funcțiune a primului mijloc de transport pe şine, s-a reconstruit pe baza unor fotografii şi descrieri, un vagon pentru tracţiunea animală. Această replică unică în România a fost trasă, sâmbătă, 8 iulie, de doi cai de la Herghelia Izvin, pe traseul Piața Libertății-Prefectură.

Vagonul va putea fi admirat toată vara în Piața Libertății.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:

Lasă un răspuns