Evenimente

Timișoara 2023 Capitală Culturală Europeană, promovată de Institutul Cultural Român din Budapesta

Institutul Cultural Român din Budapesta  susține și promovează pentru publicul din Ungaria programul Timișoara 2023 Capitală Culturală Europeană, printr-o serie de evenimente care încheie proiectul artistic ”înainte de BRÂNCUȘI előtt”.

Fidelity by Iulius

Miercuri, 22 martie 2023, în cadrul expoziției de etnosculptură deschise în Galeria ICR Budapesta, autorul acesteia, dr. arh. Mihai Corneliu Donici, va susține conferința ”Trei teorii despre artă și arhitectură”.  Conferința are loc la invitația Facultății de Arhitectură și Construcții Civile Ybl Miklós a Universității  Óbuda, Budapesta, din inițiativa decanului prof. dr. Anthony Gall, și se va desfășura în limba română, cu traducere simultană în maghiară. ”Teoriile despre omul occidental și oriental, omul nordic/omul sudic, ne permit să identificăm culturile populare și moderne română și maghiară în context universal. Conferința va face referire și la lucrări din expoziție, care aparțin culturilor noastre” – dr. arh. M.C Donici.

RETIM

Finisajul expoziției de etnosculptură  înainte de BRÂNCUȘI előtt”, solo -show M.C Donici, va avea loc joi, 23 martie 2023, când Levente Kocsárdi, unul dintre cei mai importanți actori de expresie maghiară și română din Transilvania, va juca monodrama Marmeladov, dramatizare după romanul Crimă și pedeapsă, de F.M. Dostoievski. Spectacolul se va desfășura de la ora 18:00, în mijlocul expoziției din Galeria ICR Budapesta, în limba maghiară.

Vineri, 24 martie 2023, expoziția înainte de BRÂNCUȘI előtt” va fi deschisă publicului filialei din Seghedin a ICR Budapesta. Vernisajul, în limba română (cu traducere simultană în maghiară)  și spectacolul de teatru  Marmeladov, în limba  maghiară,   se vor desfășura de la ora 18:00, la sediul ICR Seghedin (Szeged, Dugonics tér 2 ).

Adaptare scenică a unui fragment din romanul Crimă și pedeapsă al lui F.M. Dostoievski, Marmeladov este ”o monodramă despre patimă și pasiune, despre viciu, ratare, sublim și predestinare. Actor, regizor, compozitor de muzică de teatru, Levente Kocsárdi a realizat prima versiune a acestui spectacol în 1997, în limba maghiară, în coordonarea actriței Spolarics Andrea. În 2007, a jucat premiera spectacolului său în limba română. Spectacolul a fost prezentat, bilingv, pentru publicul unor festivaluri  importante din țară și din străinătate, dar și în spații neconvenționale, în gări, cârciumi, spitale și aziluri, pentru oameni ai străzii și pentru ”Marmeladovi” din cele mai umile locuri ale nenorocului. După 26 de ani de la premiera absolută, Levente Kocsárdi propune o nouă versiune a a acestui one-man show, cu personajul căruia i-a asumat vârstele și metamorfozele, rolul cel mai longeviv din cariera sa.

Levente Kocsárdi este doctorand al Universității Babeș- Bolyai din Cluj Napoca, România, unde a obținut, în 1997, diploma de licență în actorie, iar în 2018 masteratul în regie. Din 1997 este actor al Teatrului Maghiar Csiky Gergely, Timișoara. Actor bilingv, își desfășoară cariera profesională și pe scene de expresie română, jucând roluri la Teatrul Național Timișoara, Teatrul de Stat Arad și pe scena independentă.  A jucat peste 100 de roluri, în spectacole în limbile maghiară și română, colaborând cu importanți regizori. A regizat spectacole pe scenele unor teatre de stat și independente. Este director artistic al Companiei independente Arte –Factum, unde conduce Laboratorul de introspecție teatrală și stagiunea independentă Nocturnalii.

Expoziția  înainte de BRÂNCUȘI előtt   cuprinde 48 de lucrări de mari dimensiuni în care forma și suportul sunt în simbioză, precum ansamblurile brâncușiene. ”Înainte de Brâncuși a existat o lume a formelor care s-a prefigurat timp de mii de ani! Din ea, un artist genial precum Brâncuși  a revoluționat sculptura!  Etnosculptura este un concept original lansat acum 10 ani printr-o serie de expoziții la Galeria Triade, Galeria Pygmalion, Galeria PMTimișoara, Institutul Francez, Muzeul de Artă Târgu Jiu. Artefacte originale sunt puse în situații care amintesc de o mare cultură, de un mare artist, de  meșteri anonimi, de șlefuiri îndelungate. Unelte de lemn, prin natura lor anbstracte, au fost recuperate, reparate, tratate si asamblate în manieră ready-made, pentru a contura lumea formelor brâncușiene. Artefactele sunt contemporane cu marele artist, transmițînd emoția timpului, emoția meșterului emoția atingerii generațiilor! Forme care și-au pierdut utilitatea au rămas cu  frumusețea intrinsecă a unei culturi de unicate. ” – dr.arh. M.C Donici

Programul cultural  înainte de BRÂNCUȘI előtt  este organizat de ICR Budapesta, împreună cu Asociația Culturală Arte-Factum. Accesul  publicului la toate evenimentele din program – expoziție, spectacol de teatru, conferință- este liber.

Expoziția face parte din programul  Asociației Culturale Arte-Factum pentru Timișoara Capitală Culturală a Europei. Asociația Culturală Arte-Factum este o organizație de cultură comunitară, companie independentă ce desfășoară proiecte de Teatru/ Pedagogie teatrală/ Laborator de instrospecție teatrală/Arte vizuale/Muzică contemporană/Critică teatrală/Regenerare urbană/rurală cu mijloace artistice 

Foto (c) Anca Silvia Buzatu/Arte-Factum

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea noastră de cititori:

Lasă un răspuns