duminică, noiembrie 16, 2025
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Top 5 Articole

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Cele mai recente

Povestea tramvaielor nemțești, vedete la Domeniile Murani. Cum au scăpat de la fier vechi

RETIM

Domniile Murani, aflat la 25 de kilometri de Timișoara, oferă vizitatorilor un loc spectaculos loc de relaxare. S-a amenajat acolo un restaurant rustic, fostul grajd a devenit sală de evenimente cu 80 de locuri, cu terasă de 180 de locuri. Acum se pregătește și o terasă de 300 metri pătrați. În zona de livadă, cea mai liniștită, s-a construit o frumoasă bibliotecă din lemn. Echitația are foarte mare succes. Se pot face plimbări lungi, de trei ore, cu caii. Dar acolo există și cel mai lung traseu de drumeție cu obstacole din țară, o fermă de animale, iar acum se construiește și un camping cu 48 de locuri de cazare.

La intrarea pe domeniu, încă de la început se aflau două tramvaie care cândva circulau pe străzile din Timișoara. Sunt acele tramvaie germane Wegmann, fabricate în anii 60-70, și care erau folosite în orașe ca Bremen, Karlsruhe şi Munchen.

Unele au fost scoase din circulaţie în anii ’90, altele au deservit populaţia de acolo până la sfârşitul anilor 2000. Multe au fost donate Timișoarei în mai multe tranşe, înlocuind vechile tramvaie Timiș. A venit însă și rândul tramvaielor nemțești să fie scoase din circulație. Cele mai mult au fost casate.

Două dintre ele au scăpat de la fier vechi, fiind luate și aduse la Murani. Transportul lor a fost o adevărată provocare, având în vedere că Murani se află într-o zonă cu mici dealuri.

„Am achiziţionat aceste două tramvaie care ar fi ajuns la fier vechi. Le-am achizițonat. Iniţial am fi dorit să le amplasăm în Timişoara, să facem o cafenea tematică pentru artiști, dar nu am găsit un amplasment şi o formulă de succes, astfel că am decis să le integrăm în proiectul de la Murani. A fost o provocare nu ca preţ, ci transportul lor. A costat mai mult decât achiziţia. Dublu. A fost extreme interesant transportul. Doar încărcarea primului tramvai a durat patru ore. Adus pe dealuri, pe câmpuri, toată lumea se uita, a fost spectaculos”, a declarat Sorin Prada, proprietarul Domneiilor Murani.

În momentul acesta rolul tramvaielor este unul decorative. Mai există şi un autobuz britanic etajat, care a fost transformat în loc de joacă indoor.

Piesa de bază de pe domeniu este conacul, a ajuns într-o stare de paragină, dar care se pregătește de restaurare și refuncționalizare.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele Mai Citite